A fúró hangja, a rendelői környezet, vagy a fájdalomtól való félelem tart vissza minket a fogorvostól? Pedig a megelőzés olcsóbb és hatékonyabb, mint kezelésről kezelésre járni. Mégis, húzzuk-halasszuk a dolgot egészen addig, amíg már elviselhetetlen lesz a fájdalom.

Az egészségügyben dolgozók számára óriási feladat a betegek, páciensek lelki támogatása. Nem csoda, hiszen senki nem szeret kiszolgáltatott helyzetben lenni. Ilyenkor bezárkózunk, félünk. Ez gyakran akadálya a megfelelő ellátásnak, így törekednünk kell arra, hogy bizalommal forduljunk azok felé, akik képesek segíteni a bajban.

A gyermekkortól…

A fogorvostól való félelem leggyakrabban gyermekkorban alakul ki, mikor a kötelező vizsgálatok során nem kap elég lelki támogatást a gyermek, vagy a szülő nem magyarázza el neki, miért van szükség a fogorvosbácsira vagy nénire, mire jó ez az egész. Éppen ezért fontos, hogy már egészen kicsi korban megismertessük a gyermekekkel a megfelelő szájápolás praktikáit, valamint kellő figyelemmel és bátorítással segítsük őt, mikor fogorvoshoz megy. Ha az ő nyelvén, türelmesen elmagyarázzuk, hogy a fogorvos munkájára azért van szükség, hogy az ő egészsége rendben legyen, már elindítjuk azon az úton, ahol megbarátkozik a fogorvosi ellátás kellemetlenségeivel. Merthogy, abból van bőven, ezt felesleges tagadni – senki nem szereti, ha a szájában turkálnak, vagy egy hangos fúróval közelítenek felé.

Figyeljünk tehát a gyermekünk reakcióira a fogorvosnál, és ha úgy érezzük, hogy fél, netán kérdései vannak, bátran magyarázzuk el a szituációt, kérjük a kezelőorvos vagy asszisztens segítségét, ők is készséggel elmagyaráznak minden apró mozzanatot.

…a felnőttkorig.

Van persze olyan eset is, mikor egy rossz élmény húz fel bennünk óriási falakat a fogorvossal szemben. Számtalanszor előfordul, hogy a páciens nem akarja, vagy nem meri elmondani a véleményét a kezelésről, majd csak később keletkeznek benne ellenérzések a fogászati ellátást illetően. Ilyen például, ha valaki nem elégedett a végeredménnyel, de ahelyett, hogy ezt megosztaná a kezelőorvosával, inkább csendben, magában őrlődik. Ez a feszültség viszont utat szeretne törni magának, így a páciens elveszti a bizalmat, kétségbe vonja a szakmai döntéseket és ellenszenvessé válik a fogorvossal szemben.

Minden esetben, amikor valamit nem értünk, vagy nem vagyunk elégedettek a kezelésekkel, bátran vállaljuk az érzéseinket, hiszen a fogorvos feladata – az egészségügyi ellátás biztosításán túl – az, hogy a páciens elégedett legyen, hiszen ez garantálja azt, hogy a jövőben nagyobb gondot fordít fogainak ápolására.

Mit tehetünk, ha félünk?

A valódi megoldás az lenne, ha meghatároznánk, valójában mitől is félünk: a fizikai fájdalomtól, vagy mondjuk attól, hogy kiszolgáltatott helyzetben fekszünk egy idegen kezei alatt? A lelki okokban gyökeredző félelem ellen tudatos gondolatcserével tehetünk: igyekezzünk azokat a gondolatokat erősíteni, melyek pozitív töltetűek, úgy mint: „Jobb lesz nekem, ha ezen túlesem!” vagy „Ez mind azért van, hogy megszűnjön a fájdalom.” Sose feledjük, a fogorvos azért van, hogy segítsen!

Ha a fizikai fájdalomtól félünk, mindenképp jelezzük orvosunknak, hogy mit érzünk! A fájdalomcsillapítók ilyen esetben sokat segítenek, de ha semmiképp nem szeretnénk átélni a legapróbb fájdalmat sem, lehetőségünk van altatásban is átvészelni a beavatkozást.

Fontos, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy a kezelések végtére is értünk vannak, így legyen bármennyire kellemetlen a beavatkozás, a végeredmény mindig valami pozitív lesz!

Olvassa el másik fogászati cikkünket is:

Apollonia fogászat: szájüregi rákszűrés

Szájüregi rákszűrés – életet ment!

Magyarország a szájüregi rákok által okozott halálozás tekintetében férfiak és nők esetében egyaránt első helyen áll Európában. 1975 óta a szájüregi rákos halálozás ijesztően nagymértékben, körülbelül ötszörösére növekedett, mindkét nemben.

Kategóriák

Címkék

A fogászat a Magyar Fogászati Turizmus Fejlesztési Programok megvalósítása során 20.789.508 Ft támogatásban részesült.

Magyar Fogászati Turizmus Fejlesztési Program
Új Széchenyi Terv